BICYKLE
|
||||
Články < späťAko sa riadiť pri kúpe ojazdených bicyklov, či komponentovPoslať známemu Tlačiť22.07.2009 Zopár užitočných rád ako si vybrať bicykel, akú veľkosť rámu zvoliť a na čo si treba dávať pozor pri starších bikoch. V prvom rade si treba stanoviť cieľ. Inak sa bude rozhodovať začínajúci cyklista a inak skúsený jazdec. Pre niektorých to je teda orientačná cena bicykla či komponentu, no niekto chce konkrétny typ, či značku. Pri výbere bicykla uvažujeme ako často ho chceme používať, kde ho chceme používať a potom koľko sme ochotný investovať do kúpy.
Rám a typ bicykla
Pokúsme sa teda sústrediť na základné typy bicyklov : horské, cestné, krossové, trekingové, freestylové... Ak ste sa teda rozhodli pre konkrétny druh bicykla budete potrebovať vedieť Vašu veľkosť rámu. Veľkosť bicykla sa delí podľa dĺžky sedlovej trubky. Dnes v predajniach a na internetových stránkach nájdete rôzne značenia či už je to veľkosť v palcoch, centimetroch alebo značeniach ako S, M, L, XL, XXL.
Ďalším spôsobom ako si vypočítať veľkosť rámu je, že sa mierne rozkročíte a odmeriate si dĺžku vnútornej strany nôh ktorú vynásobíte číslom 0,56 a pre určenie veľkosti v palcoch výsledok vydelíte 2,54 .
Aj keď sa rám vyberá podľa Vašej výšky ďalšie doladenie spočíva v správnom nadstavení sedlovej trúbky a predstavca.
Dôležité informácie ktoré rozhodujú o kúpe popri cene je aj doba používania a teda ako je starý bicykel či komponent. Samozrejme cena klesá s postupom času starnutia.
Bicykle staršie ako sedem rokov a viac sa považujú za naozaj vyslúžilé bicykle a práve cena sa tu pohybuje do 300 EUR ( cca. 9.000 Sk ). Jedinou možnosťou navýšenia ceny je že majiteľ dokupoval komponenty a tak zvýšil cenu celého bicykla. Takéto navýšenie ceny ale neplatí len pre tie najstaršie bicykle, pretože existuje nespočetne veľa majiteľov čo z lásky ku svojmu biku menil komponenty tak dlho že zostal po originály len rám. U takto starých bicykloch sa pri ráme stretávame najviac s hliníkovou a oceľovou konštrukciou. Pri “hliníku“ si musíme dávať pozor, lebo časom mäkne a tým hrozia rámu mechanicke poškodenia. Aj keď je “oceľ“ pevnejšia treba si pri nej dávať pozor na koróziu. Do úvahy musíme zobrať že na takto starom bicykli keď budeme chcieť meniť vidlicu môže nastať problém. Nemôžte sa teda prekvapiť ak sa stretnete s komplikovanejšími závitovými hlavovými zloženiami. Tieto zloženia najviac znemožňujú výmenu vidlíc ktoré sa dnes používajú. Dnes skoro jediný rozmer vidlíc 1 1/8“ vtedy mal malé šance na často používaný priemer 1“. Pruženie vidlice bolo najčastejšie na vinutých pružinách, ktoré boli kombinovane otvoreným olejovým kúpeľom. Pri vidliciach sa zmenil priemer vnútorných nôh, čo má dopad na tuhosť ale hlavne na dostupnosť náhradných dielov.
Bicykle staršie ako dva až päť rokov Takto staré bicykle sú najviac ponúkané v bazároch a je o ne dosť veľký záujem. Ich podobnosť stavby a materiálového riešenia či už konštrukcie rámu a použitia materiálu je najviac podobná dnešným bikom. Rámy tak ako dnešné sú vyrábané prevažne z hliníka (kombinácia zliatin) a karbónu, poprípade ich kombinácia. Vidlice na týchto strojoch sú podobné dnešným a s náhradnými dielmi nebude problém. Pri cestných bicykloch je celokarbónová konštrukcia samozrejmosťou. Integrované duté osy veľkého priemeru a v ráme vsadené ložiská poctivo slúžia na maximálnu efektivitu prenosu sily do pedálov. Takže slušné bicykle za slušnú cenu.
Nezabúdajte že predávajúci je povinný Vás informovať o všetkých vadách o ktorých vie.
Na záver Vám všetkým prajem ostrý zrak pri hľadaní inzerátov a šťastnú ruku pri výbere bicykla.
S pozdravom, admin |
Najnovšie článkyNajnovšie akcie |
|||